DISCUSSION PAPER No.21(21-002)
“The Agenda-Setting Function of Twitter and Its User’s Characteristics on COVID-19: An Empirical Research Using Log Data and Survey Data in Japan”
This study investigates the functions of Twitter as a medium during COVID-19. Specifically, we analyze the agenda-setting function of Twitter (Study 1) and characteristics of information disseminators on Twitter (Study 2) related to the COVID-19 pandemic. In Study 1, we examined rank correlations between the media agendas on COVID-19 identified from two months of two newspapers and Twitter content data, and public agendas identified from an internet survey (n = 903). The results indicated that Twitter has a shorter-term agenda-setting function compared with the newspapers and resonates with those who have liberal tendencies. In Study 2, we used data from the internet survey to identify political attitudes of people who tweet or retweet on COVID-19. The descriptive statistics indicated that 2.1% of users generated 54.3% of COVID-19-related tweets, and 3.0% generated 62.3% of the retweets. This means that more than half of the COVID-19-related discourses on Twitter were generated by a small number of users. Results of the logit model analyses revealed that those who tweeted regarding COVID-19 tend to be liberal, and those who retweeted tend to have the “flaming orientation”. Based on these results and the nature of retweeting that is less psychologically demanding than tweeting, it is possible to see that people with liberal tendencies, motivated by their political attitude, create original tweets, and some of those tweets are then retweeted by flaming-oriented people driven by a sense of justice. This seems to be how information about COVID-19 spreads on Twitter.
COVID-19, Twitter, Agenda-setting function, Public opinion, Analysis on Twitter users, Tweet and Retweet
本稿の目的は、新型コロナウイルス感染症の流行下(以下、COVID-19)におけるTwitterのメディアとしての機能を明らかにすることである。具体的には、Twitterの議題設定機能(研究1)及び、Twitter上の情報発信者の特徴(研究2)を分析する。
研究1では、約2ヶ月分の新聞及びTwitterの内容データから特定したCOVID-19に関するメディアアジェンダと、サーベイ調査(n = 903)から特定した公衆アジェンダの順位相関を検証した。その結果、Twitterは新聞と比べて短期間の議題設定機能を有すること及び、リベラル傾向のある層と共振していることが明らかとなった。研究2では、サーベイ調査のデータを用いて、COVID-19についてツイート/リツイートする人の特徴を明らかにした。COVID-19関連のツイート/リツイートを投稿数ベースで見てみると、2.1%のユーザーが54.3%のツイートを生成し、3.0%のユーザーが62.3%のリツイートを生成していた。これは、我々がTwitter上で目にするCOVID-19関連言説の半数以上がごく少数のユーザーによって生成されていることを意味する。モデル分析の結果、COVID-19についてツイートした人にのみリベラル傾向が見出され、リツイートした人にのみ炎上を志向する傾向が見出された。こうした結果と、リツイートはオリジナルツイートの生成に比べて心理的負担が少ないことを合わせて考えると、COVID-19に関するTwitter上の情報拡散に次のような構造が見出せる。すなわち、リベラル傾向のある人が、政治的志向に動機づけられて負担を伴うオリジナルのツイートを作成し、それを炎上志向の人が正義感からリツイートしているということである。
2021年4月発行
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